FineArt,  Foto

Eklips

Fotografi handlar om ljus. Både närvaro såväl som frånvaro av det. Skuggor ramar in motivet och skapar kontraster. Hittar man balansen så blir bilden mycket intressantare, man skapar något man faktiskt vill titta på. Det är till exempel därför det står ett antal blixtar i studion hos fotografen när du ska ta ditt porträtt.

Men vad händer om man tar det här med ljus och skuggor till sin extrem? Vad händer om man gör skuggan till motivet?

Jag är ingalunda den förste som har arbetat med silhouetter. De blev populära redan på 1700-talet. De fick sitt namn av Étienne de Silhouette, en fransk finansminister som var känd för sin sparsamhet. Silhouetter var ett billigt och enkelt sätt att göra porträtt. Nu gör jag ju inte porträtt, jag är mer inne på att göra konst.

I det här fallet räckte det inte med att bara göra motivet till en skugga med en vit bakgrund. Det hade blivit en ganska innehållslös bild. Skuggor kräver ljus för att synas. Vad händer om vi, förutom att göra skuggan till motivet, även gör ljuset till en del av det? Två extremer som möts.

Ja, du får bedöma själv…